Lääkäri

Kävin tänään välitarkastuksessa lääkärissä. Lääkärisetä oli hyvin erikoinen tapaus. Karvaa vaille eläkeikäinen, ellei jo siinä iässä, mutta oli nauttinut muutaman kupillisen liikaa kahvia. Hyppyharakka liikkeistään ja suustaan. Ihan mukava, ei siinä mitään, mä tykkäsin kyllä. Ihmetystä vaan suurensi se että tämä lääkärisherra on täällä kylällä kuuluisa hyvämaineinen lääkäri, jonka luokse jonotetaan pitkään ja jota osa pitää puolijumalana. No, minähän odotin vanhaa harmaata herrasmiestä, joka huokuu hiljaista arvokkuutta ja on vähän etäinen ja omanarvonsa tunteva. Mutta tämäpä oli pienikokoinen vanhan italialaisen miehen näköinen, tuoksui imelälle partavedelle ja yhtä oli eläväinen kuin italialaisista kuvitellaan. Hän vitsaili jatkuvasti ja välillä varmisti, että olin myös ymmärtänyt hänen vitsinsä. Lämmin, välitön, mukava ja hauska. ...täysin muuta kuin odotin.

Ja se välitarkastuksen tulos sitten. Gigolo lääkärisetä kuunteli mun sydäntä joka suunnalta ja sanoi, että siellä kaikki kuulosta siltä kuin pitääkin. Rytmihäiriöihin hän suhtautui yhtä välinpitämättömästi kuin niin moni muukin terveydenhuollon ammattilainen tämän reissun aikana. Kysyin miten pitkään voi odottaa, että sydänleikkauksen jälkeen on rytmihäiriöitä. "Viikosta seitsemäänkymmeneen vuoteen." kuului vastaus. Antoi kuitenkin Bisoprolol Actavis:n reseptin ja neuvoi tarkkailemaan verenpainetta, ettei tipu liian alhaiseksi.

Ja oli muuten ensimmäinen lääkäri koko tämän sydänleikkausprosessin aikana, joka mainitsi mun ylipainon ja suositteli mulle "kuihdutuslaaria".

Niin ja kysyin häneltäkin miksi mun keho ei hylji vierasta paikka-ainetta. Hän sanoi, että paikka-aineet käsitellään siten, että niissä ei ole jäljellä dna:ta, ainakaan siinä määrin että keho siihen reagoisi.



Ruskeakastike ja isä

Isä opetti mulle joitakin vuosia sitten oikeaoppisen (eli hänen ja hänen äitinsä) tavan tehdä ruskea kastike. (Kävin muuten juuri kurkkaamassa onko meillä siirappia. Ei ollut. Se oli yksi kastikkeen salaisista ainesosista.) Tällä viikolla olen pariin kertaan tehnyt ruskeaa kastiketta ja ajatellut isää koko kokkauksen ajan. Tuntuu hyvältä, kun voi tehdä asioita niin isä on opettanut.