Viime viikolla kävin sairaalassa tapaamassa kirurgia. Hän selitti pääpiirteissään mikä mussa on vikana ja kertoi että viimeisimmässä(kään) tutkimuksessa ei löydetty muuta kuin se mikä on jo tiedossa. Liitännäisvikoja ei siis ole. Sen jälkeen kirurgi selitti lyhyesti miten leikkaus tehdään. Selitettyään kirurgi kyseli varovaisesti miltä kuulostaa tällainen leikkaus. Totesin että olen sitä jo viime elokuusta lähtien pohtinut ja olen siihen valmis. Leikkaushan - kuten tohtorisetäkin sanoi - on ennaltaehkäisevä. Olen terve nyt ja olen terve leikkauksen jälkeen. Leikkauksella ehkäistään sydämen voiman pettäminen ja/tai eteisvärinään joutuminen. Kerroin myös että olen netistä katsellut opetusvideoita vastaavista leikkauksista ja ne ovat olleet yllättävää kyllä mieltä rauhoittavia. Niissä on nähnyt miten siisti tuo leikkaus on.

Sitten oli tilaa mun kysymyksille, joita olinkin listannut paperille. Nyt tiedän, että

- paikka-aine saattaa olla keinotekoinen tai sitten sydänpussista otettua kudosta

- sydämeen (ainakin paikka-alueelle) jäävät ompeleet ovat pysyviä, ei sulavia, mutta keho ei hylji niitä

- rintalasta suljetaan kiertämällä sen ympärille rautalankaa. Se näkyy röntgenkuvissa, mutta ei piippaa metallinpaljastimessa.

- leikkauksen jälkeen ei 3-4 viikkoon saa ajaa autoa eikä nostella yli 3 kg painoisia taakkoja, jotta rintalasta saa rauhassa luutua. Kahdeksaan viikkoon asti pitää välttää 10 kg taakkojen nostelua.

- leikkauksen jälkeen mulla on katetri, mutta se pyritään poistamaan vuorokauden sisällä

- leikkauksen jälkeen nostetaan pystyyn viimeistään seuraavana päivänä

- sitalopramilääkitystä ei tarvitse lopettaa leikkauksen ajaksi

- asd näin korjaamattomanakaan ei estä liikuntaa millään tavalla

- verenluovutusta voi jatkaa kun keho on täysin toipunut, mielellään tulisi odottaa vähintään 6 kk


Vastaanotolla mulla oli mukana Mies ja äiti. Kirurgillakin oli taustajoukkoja, kaksi opiskelijaa, joten pieni huone oli vähän täynnä. Tukijoukkojeni mukaan nuo opiskelijattaret olivat kovasti hengessä mukana, kun olin jutellut lääkärin kanssa. Olivat kuulemma tarkkaan seuranneet mun puheita ja ilmeillään eläneet niissä mukana.

Posti toi parin päivän päästä kirjeen, jossa ilmoitettiin mun olevan nyt jonossa. Jonotusaika on 4-6 kk. Ehtii onneksi pitämään kesälomat alta pois. Ilmoitus leikkausajasta tulee noin viikkoa ennen operaatiota. Hyvä niin. Ei tarvitse jännittää kauempaa, sillä TIEDÄN että tulen jännittämään 27h/vrk.

 

EDIT 12.4.2011

Posti toi tänään Sydänlapset- ja aikuiset ry:n myymiä slogan-paitoja. Tässä mun ehdoton suosikki "Lähes täydellinen sydän"

1302639137_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

VAIN PIENTÄ KORJAUSTA VAILLA... :D