Miksi haluan vaihtaa alaa?

Koska olen tullut kyyniseksi!

Työskentelen sosiaali- ja terveys alalla ja kaikista kaunopuheista huolimatta ala on täysin aliarvostettu. Palkkaus on pieni. Resurssit pienenevät vuosi vuodelta. Aina vain pienemmällä määrää ihmisiä pitäisi huolehtia aina vain useammista ja vaikeammista asiakastapauksista ja tämä kaikki aina vain laadukkaammin, edullisemmin, nopeammin, turvallisemmin ja jokaisen pierunkin sähköisesti dokumentoiden. Ei pysty! Ei jaksa! Ei kykene!

Maailmaa pyörittää raha, maailmassa määrää raha ja olenkin tullut tulokseen: If you can't beat them, join them! Tämä yksilö ei enää jaksa uskoa, että maailma paranee jos minä vain jaksan uskoa ihmisiin ja työskennellä ihmisten hyväksi. Omat arvot ovat heittämässä valtavaa häränpyllyä materialistisempaan suuntaan. Henkistä ihmistyötäni määrittävät jo nyt nämä ulkopuolelta tulevat, kilpailutuksesta johtuvat materialistiset arvot ja jos kerta niiden armoilla olen jokatapauksessa, niin miksi en painisi pykälää isommissa = rahakkaammissa piireissä. Olen väsynyt olemaan "inhimilliset kasvot" tilanteessa, jossa kohtaan raakaa, kylmää rahapolitiikkaa niin työympäristön kuin asiakkaidenkin kautta. En enää jaksa olla pehmeä tyyny kylmän maailman ja ihmisen välissä.

Viimeisimmässä ttt-lehdessä oli juttua alanvaihtajista, joista pari oli siirtynyt rahakkailta aloilta pois, ehkä vähän henkisempään työhön. Minun on hiljalleen aika tehdä toisin päin. Vuosia tähän muutokseen tulee kulumaan, kun täytyy koulut käydä, mutta oma kyynisyys on jo sitä luokkaa, että en voi kuvitellakaan työskenteleväni nykyisillä pelisäännöillä.